Marknaden för ekologiska mejeriprodukter
Mjölkproduktionen är en viktig grundsten i det svenska, ekologiska lantbruket. De senaste åren har försäljningen av ekomejeriprodukter minskat, men vad är det egentligen som har skett? Har konsumenterna övergett mejeriprodukterna för växtbaserade alternativ? Har mejerierna minskat sin produktutveckling? Har försäljningen flyttat till mer småskaliga kanaler? Det och mer presenteras i rapporten ”Marknaden för ekologiska mejeriprodukter i Sverige” som går igenom allt från försäljningsstatistik till nyinsamlad data om direktförsäljning av ost.
Ladda ner rapportenMarknaden för ekologisk frukt och grönt i Sverige
Konsumentundersökningar visar att många vill köpa svenska, ekologiska frukter och grönsaker men utbudet i butikerna är ofta begränsat. Samtidigt växer frustrationen hos Sveriges odlare – vi får inte våra produkter sålda! Vad är det egentligen som gått snett? Hur fungerar marknaden ut för ekologisk frukt- och grönt? Rapporten Marknaden för ekologiskt frukt och grönt i Sverige gör den första djupdykningen i svenska frukt- och gröntmarknaden och söker svar på frågan varför finns det inga svenska ekologiska äpplen i affären?
Ladda ner rapporten